Wedstrijdverslag Eline: Meestrijden bij het NK!

Myrthe en Doke doen een inhaalactie, Eline verstopt zich in het peloton

Doke heeft genoten!

NK Marathon 1 januari op de Jaap Eden Baan

Team Arktika stond met maar liefst 3 dames aan de start van het Nederlands Kampioenschap Marathon! Traditiegetrouw op 1 januari ging het los.

Eerst konden we Rick zien heersen bij de Neosenioren wedstrijd die voor de onze was. Tijdens de voorbespreking in een tent langs de baan, was Stein vooral bezig ons voor te bereiden op de kwaliteit van het ijs. Bij Ricks wedstrijd was het al duidelijk dat als je zwaar schaatste, je ijzer weg zakte in het zachte ijs van de Jaap Eden. Kort en licht rijden was het devies. Daarnaast moesten we ons klaar maken op ongeveer 6 1500 meters, met ruimte tussendoor om te herstellen. Volgens Stein hadden we dan een goede kans om mee te kunnen komen in het geweld van de topdivisie.

Het inlopen werd afgemaakt, waarbij we Rick nog een 11e plek zagen bemachtigen in een mooie wedstrijd. De sfeer in de kleedkamer was goed, en twijfels over eventuele onderkleding werd weggenomen. Het was enorm warm voor een schaatswedstrijd.

De start begon rustig, Irene Schouten was nog even kwijt, waardoor er eerst een andere dame werd aangewezen die de loze ronde moest leiden. Uiteindelijk kwam Irene nog naar voren geschoven en kon de pret beginnen. Het tempo was kalmpjes, Myrthe, Doke en Eline konden elkaar een paar keer opzoeken en deden goed mee in de positioneercarrousel. Na een kleine 10 ronden ging Eline op het rechte stuk onderuit. Het ijs was toen gelukkig nog goed, het peloton kon gelukkig wijken, dus kon Eline na een paar ronden weer aansluiten achter in de groep.

Er werden verschillende ontsnappingspogingen gedaan, waardoor het tempo omhoog ging en weer omlaag bij het bijhalen van elke kopgroep. Vervolgens ontstond er een kopgroep van zo’n 20 dames die enigszins potentie had. Er zat maar 1 dame van favorietteam Zaanlander bij, en het was niet Schouten. Het hele peloton was verbaasd dat Zaanlander deze groep liet gaan. Uiteindelijk waren er ook andere ploegen die niet helemaal tevreden waren met deze kopgroep en werd het tempo opgeschroeft. Vanaf dat moment ging het ongeveer 20 ronden heel hard. De dames van Team Arktika streden hard mee. Myrthe reed in totaal 50 ronden mee, Doke 60 en uiteindelijk werd Eline ook gedubbeld door eerst de kopgroep, waar Eline nog een tijdje mee kon rijden, het initatief in deze groep was wel weg, waardoor het peloton er ook langs reed. En Eline na 70 ronden moest stoppen.

We vonden het heel tof om mee te koersen, achteraf bleef dat Schouten zich niet top voelde, waardoor de wedstrijd een stuk spannender was en er meerder ploegen waren die nog iets probeerden. Door een straffe sprint en goed werk van haar ploeg was Schouten uiteindelijk toch de terechte winnaar. Mooie wedstrijd!