Wedstrijd verslag Richard: Herres in Hoorn

Marathon Cup 6 – Hoorn

Deze week was het de beurt aan ijsbaan ‘de westfries’ in hoorn om gastheer te spelen voor de volgende marathon cup. Dit is een van de betere ijsbanen om te schaatsen omdat het ijs er vaak goed bij ligt. Dat houdt ook in dat er vaak lekker hard door wordt gereden. En doorgereden werd er!

Na wat ziekte en blessures lijken de mannen weer klaar om de strijd aan te gaan. Het plan duidelijk, de aandachtspunten helder en de motivatie hoger dan ooit. En dan mogen we uit het vertrek. Er heerst een spanning, misschien wel angst te noemen waardoor het begin nog rustig is. Er wordt we gedemarreerd, maar halfbakken en zonder overtuiging. Niet gek zo vroeg in de koers en zeker te benoemen als stilte voor de storm.

En dan gaat het los. De ene na de andere groep vertrekt, soms groot, soms klein maar allemaal hard. En het peloton reageert nog harder. Er was geen ontsnappen aan. De mannen reden attent en alert en konden zonder te veel energie weg te gooien mee schuiven met verschillende kopgroepen.

Een gemiste sprong naar de kop, paniek in het peloton, lang hard rijden en dan weer hollen en stilstaan, de marathon had het allemaal. Het is nog een ronde of 25 te gaan. Meestal het moment dat iedereen zich er bij neer legt dat er een massasprint gaat komen. Maar vandaag niet. Een klein groepje vertrekt, er wordt niet gereageerd en de kop krijgt veel ruimte. Meerdere ploegen laten hun knechten afzakken om de kopgroep te helpen en het peloton schiet in gang. Een ware tijdrit waarbij constant hard wordt gekoerst zonder stil te vallen, een ware slachtpartij en de achterdeur stond open. Mensen vielen met bosjes tegelijk af.

Uiteindelijk raakt de kopgroep opgerookt, de knechten allemaal moe gestreden en bijna alle rijders terug gevallen. Behalve de uiteindelijke winnaar. Hij gaat rond en zal de koers dan ook solo winnen. Dat betekend dat het peloton gaat sprinten om plaats 2. Normaal gesproken krijgt het peloton in deze situatie de bel op 3 ronden en de finish op 2 ronden tevoren. De communicatie liep matig en ineens kregen we de bel op 2 ronden te gaan. Vooral Rick zat goed op te letten en reed goed voorin mee en wist ook mooi klassementspunten mee te pakken.

Een mooie koers gereden en weer terug naar huis. Komende week is er geen wedstrijd en hebben we een mooi wedstrijd vrij weekend om ons verder voor te bereiden op de rest van het seizoen.