Wedstrijdverslag (v): KPN cup in Groningen!

Kardinge Groningen, 05-12-22

Na een flinke carpoolsessie arriveerden we bij Kardinge, de koudste baan van Nederland (afgezien van Dronten). Gezien de mannen eerder zouden starten hadden we de voorbespreking in de auto gedaan. Hierbij was de conclusie dat op het snelle ijs in Groningen er waarschijnlijk niemand weg zou rijden, het vormen van een kopgroep bleek in alle vorige edities op deze baan uitdagend, gezien gaten snel dichtgereden konden worden en er vaak flink wind stond. Famke en Eline hadden allebei een goede eindsprint in de benen, dus zouden elkaar 15 ronden voor het einde opzoeken en elkaar helpen voorin te komen.

De wedstrijd begon rustig, Demi wilde vanaf het begin veel voorin zitten en gezien Talita daar een feilloos instinct voor heeft zochten de twee dames elkaar veel op. Famke reed ook assertief voorin. Eline was in het begin meer achterin het peloton te vinden en moest de diesel nog even opstarten.

Halverwege de koers was al duidelijk dat vele wegrijders, vaak eenlingen, al binnen een paar ronden werden teruggepakt. De Van Ramshorst Renault ploeg had duidelijk de intentie om het peloton open te breken, maar meerdere ploegen hadden besloten dat een massasprint een mooi einde voor deze koers was, waardoor er niemand weg bleef. Eline zat nog in een beginnende kopgroep, echter werd deze snel weer geneutraliseerd. Het werd steeds onrustiger in de groep en hier en daar waren er valpartijen.

16 ronden voor het einde werd er door Famke en Eline gekeken en vonden zij elkaar halverwege het peloton. Volgens plan werd er toen naar voren gereden, waarbij Eline Famke op de bagagedrager nam. Dit resulteerde in plek 1&2 op ronde 10 voor de finish. Eline hield het tempo rustig, om haar en Famke’s benen te sparen. Echter werd er naar 1,5 ronde nog niet overgenomen, waarbij Eline en Famke zich naar de tweede rij begaven om anderen de wind te laten vangen. Op dit moment sloeg het peloton aan en werden de snelheden opgeschroefd. Demi schatte in dat zij beter een paar rondes constant kon rijden dan afbouwend en besloot met 2 dames voor het peloton uit te rijden. Eline en Famke verloren elkaar uit het oog in het grote gevecht voor de positionering. Getrek, geduw en vele valpartijen later was er een chaotische finish. Demi had door haar demarrage een nette 40e plek. Famke en Eline eindigen respectievelijk op plaats 18 en 15. Weer punten binnen voor Team Arktika!

Eline, Famke en Demi bij elkaar in het peloton.

Eline neemt Famke op de bagagedrager naar voren.

Famke dicht het gat met jongeren klassement leidster Olin Verhoog

Eline en Famke vooraan in het peloton.