Wedstrijdverslag (m) #2: Voorin koersen en chaotische herstart

KPN Cup 2 – De Uithof, Den Haag

De eerste wedstrijd in Amsterdam ging verbazingwekkend goed. Alle drie de mannen konden goed meekomen in het peloton en de eerste punten voor het team waren alweer binnen gehaald. Dit beloofde natuurlijk wat voor de volgende wedstrijd!

De reis naar de Uithof begon wat chaotisch. Door een groot ongeval op de A12 leek het er bijna op dat er ingewerkt moest gaan worden op de vluchtstrook. Net voordat we uit wilden stappen begon het weer te rijden en kwamen we met flink wat vertraging toch nog net op tijd om een verkorte voorbereiding te doen.

Het was vandaag met temperaturen rond de 18 graden een erg warme dag om te schaatsen. Wonder boven wonder leek er op het eerste gezicht toch nog redelijk ijs te liggen in Den Haag. We begonnen met dezelfde insteek als de vorige wedstrijd: eerst inkomen in de wedstrijd en daarna elkaar voorin op blijven zoeken. Dit ging lang goed. Viktor en Tom bleven zich keurig handhaven in het peloton, en Martijn wist net als vorige week weer een mooie aanval mee te pakken. Tijdens de gehele wedstrijd is echter geen enkele aanval succesvol gebleken en zou de finale uiteindelijk uitdraaien op een massasprint.

Van ijs was er inmiddels niet meer te spreken, wat een ijsvloer had moeten zijn begon steeds meer op een zwembad te lijken. De finale beloofde daarom een groot waterballetspektakel te worden. Viktor en Tom zagen dit wel zitten en besloten zich daarom vooraan te melden om mee te doen in de finale. Tot een ronde of 4 voor het eind bleven beide heren keurig vooraan in het peloton tot er een grote valpartij roet in het eten gooide. Gelukkig kwam iedereen hier ongeschonden uit, maar ging er wel een koude herstart plaatsvinden en werd de klok weer teruggezet naar 10 ronden.

Vanaf de herstart was het chaos en een lange sprint tot het eind. Tom wist zich hierin keurig te handhaven en handig dat hij is wist hij zich strak naar de voorkant van het peloton te wurmen. Hierdoor eindigde hij op een keurige 13e plek. Viktor snelde zichzelf uiteindelijk naar een 33e plek en Martijn finishte als 45e. Wederom zijn er dus punten gepakt door Tom voor Team Arktika! De finale liep uiteindelijk iets anders dan we gepland hadden, maar gedurende de wedstrijd hebben we gezien dat Team Arktika zich keurig voorin weet te handhaven. De moraal is sterk dus dat belooft nog wat! Tot in Deventer!