Wedstrijdverslag Doke: Genieten op de thuisbaan en strijden in Breda!

Marathon Cup: De Vechtse banen in Utrecht en Schaatsbaan Breda

Afgelopen week werd het weekend opgeleukt met maar liefst twee Marathon Cup wedstrijden achterelkaar! Zowel de beloften dames als heren mochten op vrijdag van start in Utrecht en op zaterdag in Breda. Volgens Willem Hut konden we twee pittige koersen verwachten als gevolg van het altijd mooie scheurpapier ijs op beide ijsbanen, echter was het buiten zo heerlijk koud dat zowel Utrecht als Breda er bij lagen als ware het Thialf ijs!

In Utrecht startte de beloften dames als eerste. Na een goede warming up en een hoop gepraat in de kleedkamer over het dan wel niet aantrekken van thermolagen konden de dames het ijs betreden. Er was nog enige vertraging voordat er kon worden gestart ivm met een arts die in de file stond, maar het ijs was goed, de muziek haast nog beter en de fans druppelde langzaam binnen dus dat mocht de pret niet drukken.

De wedstrijd startte en er werd meteen redelijk gekoerst. Het ijs zorgde voor snelle rondjes en er waren veel aanvalspogingen. Demi kon tot rondje 45 in de wedstrijd netjes in het peloton blijven en wist goed naar voren mee te draaien. Myrthe wist mee te schuiven in wat achteraf gezien de meest kansrijke kopgroep was! Ook Eline en Doke zaten attent voorin en wisten beide een keer met een groepje los te komen van het peloton. Helaas wist er geen een groep weg te blijven waardoor de wedstrijd uiteindelijk eindigde in een massa sprint. Echter, vrij in het begin van de wedstrijd en ook 15 rondes voor het einde werd de wedstrijd ontsiert door een neutralisatie. Vooral de neutralisatie aan het einde hakte er wel even in, na de herstart was het peloton even bevroren (letterlijk en figuurlijk) en moest iedereen weer op gang komen, en dat met nog maar 15 rondes te gaan. Demi had helaas de wedstrijd vlak voor de laatste neutralisatie moeten verlaten als gevolg van haar blessure. Eline, Myrthe en Doke kwamen samen naar voren gereden maar raakte toch in de verdrukking op het moment dat het er echt op aankwam. Doke finishte uiteindelijk als 17e, Myrthe als 31e en Eline werd 33e.
Het team kon nog even nagenieten van de sfeer langs de baan, maar daarna ging de focus alweer naar zaterdag!

Zaterdag in Breda mochten de beloften dames pas als laatste van de avond starten. Ondanks dat lag het ijs er nog goed bij. Met her en der een extra thermo laag aan gingen ze weer enthousiast van start. Bij afwezigheid van ploegleider Stein gaf Sanne dit keer de aanwijzingen. Het was een tammere wedstrijd dan in Utrecht, met een aantal grote valpartijen. In eerste instantie leek er net als in Utrecht niemand weg te kunnen komen uit het peloton, maar halverwege de wedstrijd wisten er toch twee dames een rondje te pakken. Myrthe reed de gehele wedstrijd attent voorin en wist als 27e te finishen! Eline was helaas ca. 25 rondes voor het einde gevallen. Ze heeft nog lange tijd achter het peloton aan gereden maar kon in haar eentje het gat niet dichten en werd vlak voor de finale gedubbeld. Ook Doke raakte 6 rondes voor de bel betrokken bij een valpartij met meerdere rijdsters. Door semi-snel op te krabbelen wist ze nog achter het peloton als 38e te finishen. Demi had, na haar goede wedstrijd in Utrecht, de strijd hier helaas al vroegtijdig moeten staken door haar blessure.
Na deze tweedaagse was het nog niet helemaal voorbij, op zondag werd er namelijk door bijna het gehele team nog genoten van een prachtige dag op natuurijs! Daarna was het wel echt tijd om even goed te hertstellen en te trainen richting het NK op nieuwjaarsdag.