Wedstrijdverslag (m): KPN Cup #6 Alkmaar. Slagveld met warme wind

7 December 2019 De Meent, Alkmaar

Na de zware wedstrijden van de 4-daagse die door Viktor en Tom waren gereden, hadden de mannen even een weekje geen wedstrijden. En werd er pas het weekend erna weer gestreden om punten. Ditmaal was iedereen uitgerust en wel van start gegaan in Alkmaar.

De dag zelf begon al lekker winderig, en dit bleef ook aan houden in de half-open baan in Alkmaar, waar het voor de verandering een keertje niet heel koud was. Dit was ook aan het ijs te zien. Voordat de mannen van start mochten was het ijs al wit aangeslagen, en  beloofde het een zware wedstrijd te worden. En dit ook nog eens met wind tegen J

Zo begonnen de mannen om kwart voor 6 aan hun tocht van 100 ronden, en werd er meteen actief gereden door Martijn die bij elke aanval mee zat de eerste 30 ronden. Vervolgens kwam ook Viktor eens van voren kijken, zo wisselde ze elkaar of om mee te gaan met aanvallen. Tot Viktor met een groepje hard om het peloton heen ging. Waar Martijn direct op reageerde en kon afstoppen. Dit leiden tot een hele goede potentiële groep om een ronde voorsprong te pakken en reed zo met een twintigtal rijders snel een 100m voor op het peloton.

Toch mocht dit niet baten en werd er van uit het peloton hard doorgereden en kwam zo ook Viktor weer terug. Zo rond de helft van de wedstrijd werd er constant flink doorgereden en was het peloton nog bij elkaar. Door deze snelle start en het proactief rijden werd het voor de nog-herstellende-rug van Martijn iets te veel. En moest hij uit voorzorg (en op fysio bevel) helaas de wedstrijd verlaten.

Nu was het aan de overgebleven mannen om de punten binnen te slepen. Tom, die vanaf het begin van de wedstrijd niet lekker in de slag kon komen was nog steeds achterin het peloton aan het afzien, en Viktor, die nog steeds goed rond de eerste 30 van het peloton reed. Toen kwam er een aanval van een stuk of 10 man los. Deze groep had er goed de vaart in en het peloton dat een beetje naar elkaar zat te kijken viel hierdoor net te lang stil. Zo kwam deze groep op een ronde voorsprong. Dit betekende een eindspint op ronde 10 en de bel op ronde 11 voor het peloton. Hierdoor ging het peloton zich hier ook op voor bereiden en reed het wat rustiger en meer afwachtend, en kon Tom eindelijk een beetje op adem komen en zijn benen/rug strekken en wellicht een poging doen om punten te halen. Zo ging de bel op ronde 11 en werd er hard gesprint. Ook door Tom die toch weer heeft kunnen herstellen. En reed hij naar een 20ste plek van de dag. 1 punt erbij met een laatste ronden van 28.8 op het slechte ijs. Achteraf was hij niet tevreden over de race, maar wel over de uitslag die hij nog heeft kunnen behalen.  Viktor die de hele race van voren had gezeten, had het wat minder vers in de eindsprint en reed zichzelf naar een hele nette 38ste plek. Al met al was het een slagveld en lukte het 49 man om de wedstrijd uit te rijden. En een dikke 20 man niet. De race werd gewonnen door de jonge Maikel Stam, op de tweede plek Cas van Trierum en derde voor Michael Groot.

Op naar volgende week waar er wordt gestreden op onze thuisbaan in Utrecht. Ditmaal wordt het een speciale race, namelijk een doorstroom wedstrijd. Dit houdt in dat de eerste 20 van de ranking door mogen stromen naar de categorie erboven. Zo start Tom in zijn eentje van Arktika tegen de echte heren om 20:30u en starten Viktor en Martijn samen om 17:45u. MIS HET NIET!!!!