Wedstrijdverslag (m): Trachitol Trophy

Vier dagen achter elkaar marathonschaatsen; het lijkt gekkenwerk, maar toch stond het op de kalender. Een prachtig evenement waar de marathonsport geweldig tot uitting kan komen. Beginnend met de eerste wedstrijd over 60 ronden, liep de rondeklok elke dag 20 rondes op waardoor elke wedstrijd steeds zwaarder zal worden. Door een blessure kon Martijn helaas niet aan de start verschijnen van de wedstrijden, waardoor Tom en Viktor team Arktika tijdens de vierdaagse slechts met zijn tweeen vertegenwoordigden. We kijken terug op een mooi weekend met veel spektakel. Hieronder lees je in het kort de ervaringen!

Donderdag 21 november: IJsbaan Twente, Enschede

De ijsbaan in Twente was het toneel voor de eerste in de reeks van vier wedstrijden. Deze wedstrijd zou een wedstrijd zijn over slechts 60 ronden. Met het mooie ijs en deze korte afstand beloofde dat een heel snelle wedstrijd te worden. Tom en Viktor besloten zich daarom de hele wedstrijd koest te houden en zich te focussen op de finale. Snel werd de wedstrijd uiteindelijk ook! Gedurende de wedstrijd waren er telkens kleine ontsnappingspogingen die slechts speldenprikjes bleken te zijn. Het peleton raasde maar door en een eindsprint leek onvermijdelijk. 8 ronde voor het einde kwam Viktor helaas hard ten val door een onvoorkomelijke botsing met een andere gevallen rijder. Deze valpartij veroorzaakte een neutralisatie en een herstart van de finale. Gelukkig stond Viktor wel weer snel op de been en kon nog meedoen met het vervolg van de wedstrijd. Voor alle mannen betekende dit dat ze weer even op adem konden komen en zich konden gaan opmaken voor een sprintfinale van 10 ronden. Tom wist zich hierin heel strak voorin te blijven handhaven en haalde daarmee een zeer verdienstelijke 6e plek in de eindsprint. Toch enigszins gehavend heeft Viktor uiteindelijk de wedstrijd uitgereden.

Vrijdag 22 november: De Vechtse Banen, Utrecht

Na de lange reis terug van gisteren konden we de tweede dag gelukkig dichter bij huis blijven. De wedstrijd in Utrecht ging over 80 ronden. Vooraf leek dit een moeilijk te voorspellen wedstrijd. Het ijs was matig, er leek wat wind te staan en onduidelijk was nog hoe de benen zich gehouden hebben  na de wedstrijd van gisteren. Toch waren we willens ons op onze thuisbaan wel te laten zien. Gedurende de wedstrijd bleek het al snel weer uit te gaan lopen op een eindsprint en maakten Tom en Viktor zich hiervoor ook wederom klaar voor. 20 ronden voor het einde kwam Tom op het rechte stuk ten val. Viktor wist hier snel op te reageren en liet zich tevens op commando van coach Lars afzakken om Tom weer op te halen.

Die 6e plek van gisteren moest natuurlijk verdedigd worden! Met nog 15 ronden te gaan wist Viktor Tom terug af te zetten in het midden van het peloton. Voor Viktor betekende dit helaas wel een lege tank en het einde van de wedstrijd, maar het klassement kon nog verdedigd worden! Door het hectische eind kon Tom zijn schaats uiteindelijk toch nog als 12e over de eindstreep krijgen.

Zaterdag 23 november: De Westfries, Hoorn

De wedstrijd in Hoornging over een gebruikelijke 100 ronden. Viktor zou hierbij aanvallend proberen mee te rijden en Tom zou zich koest houden en zich optrekken met de klassementsmannen. In de eerste 40 ronden heeft Viktor zich voorin laten zien met hier en daar een uitlooppoging. Op het moment dat er een grote kopgroep ontsnapte ging Viktor onderuit en verloor daarmee de aansluiting met het peloton. Abandon voor Viktor, helaas. De kopgroep van 11 man ging uiteindelijk  rond, waardoor er in het peloton gesprint ging worden om de 12e plek in het eindklassement. Tom kon nog nipt in de punten finishen en kwam als 20e over de streep.

Zondag 24 november: Kardinge, Groningen

De zwaarste wedstrijd werd uiteraard tot het laatst bewaard. Maar liefst 120 ronden kregen de beloftenheren voorgeschoteld. Doordat dit de laatste wedstrijd was van de vierdaagse konden hier ook dubbele punten voor het klassement verdiend worden. Dit hield in dat de klassementsmannen heel scherp op hun hoede zouden zijn voor ontsnappingen. Voor de Arktika mannen was in eerste instantie het advies om vandaag eens met zijn 2en te blijven staan, en ten tweede om waar mogelijk mee te gaan met ontsnappingen. Zoals verwacht werd er op elke ontsnapping direct gereageerd door het peloton. Geen enkele ontsnapping heeft de indruk gewekt dat deze succesvol had kunnen zijn. Hierdoor leek ook de laatste wedstrijd uit te lopen op een sprint waar Tom en Viktor respectievelijk 12e en 38e finishten.

Al met al kijken we terug op een mooie vierdaagse. Een grote domper was natuurlijk het gemis van Martijn tijdens deze vier wedstrijden, maar desondanks hebben we onszelf goed kunnen laten zien. Met een mooie 6e plaats in Enschede en scherp teamwerk in Utrecht geeft dit mooie aanknopingspunten voor de volgende wedstrijden!