Wedstrijdverslag (m): Trachitol Trophy. Bij twijfel altijd gaan!

Trachitol Trophy Den Haag en Alkmaar, 3 en 5 december

Dit jaar was het weer zo ver, de vierdaagse aka Trachitol Trophy. Dit jaar wel in een ander jasje wegens de huidige Corona maatregelen. Zo zijn het dit jaar maar 2 wedstrijden voor de belofte rijders, op vrijdag in Den Haag en zondag in Alkmaar.

De race in Den Haag ging over 60 ronden voor de belofte mannen, deze begon om 1626 en waren alle rijders aanwezig . Dit keer helaas zonder ploegleiders, maar we waren wel op pad gestuurd met een strak wedstrijdplan. Zo begonnen de mannen goed aan de voorzijde van de koers, waar flink doorgereden werd. Martijn was zelfs in de gelegenheid om een poging te doen om vooraan mee te komen met de eerste tussensprint. Daarna bleef het tempo hoog en konden de mannen elkaar weer opzoeken om zo de rest van de wedstrijd in elkaars schaduw rond te rijden. Het tempo bleef constant hoog, dit zorgde ervoor dat af en toe wat rijders aan de achterkant er af druppelde, zo overkwam dit ook bij Tom met nog 8 rondjes te gaan. Joost en Viktor misten de mogelijkheid om mee te sprinten om de punten. Martijn bleef er wel goed bij, maar bleef in het sprintende geweld net achter en eindigde op een leuke 26e plaats. De race werd gewonnen door Tjerk de Boer. In een tijd van 32 minuten met een gemiddelde rondetijd van 32,4. (44,5 km/h) Dit was 0,3 seconde (per ronde) langzamer dan dat de heren A hun race hadden volbracht. Een flink koersje wel.

Zo was de eerst race van de Trachitol Trophy een feit, en een goede warming up voor de tweede wedstrijd!

Trachitol cup dag 2: wat eigenlijk 4 dagen had moeten zijn, is helaas een 2 daagse geworden. Gelukkig kon er überhaupt nog geschaatst worden. Waar het in Den Haag nog om 60 rondes wedstrijd ging, werd er voor Alkmaar de verdubbelaar ingezet met een totaal van 120 rondes.

Om 13:15 ging de wedstrijd van start met een peloton van 67 man. In het begin was het aftasten en was er af en toe een aanval. Na 20 rondes kwam er een groep van 15 man los en pakte 20 à 30 meter. Viktor had de opdracht om mij richting de eerste tussensprint te begeleiden naar de kop van de wedstrijd. De groep was nog binnen een afstand om te sprong te wagen. Lars gebaarde springen…

Met Viktor en Tom in de buurt had het goed gekund, maar ik was net iets te lang aan het twijfelen en toen was het te laat, ik had de kans gemist, de afstand werd te groot. Uiteindelijk samen met Tom toch nog een gokje gewaagd wat in een 2e groep resulteerde die een tijdje tussen het peloton en de kopgroep in reed, maar toch weer werd opgeslokt. Het duurde uiteindelijk een kleine 30 rondes totdat de kopgroep rond was.

Na het rondgaan van de kopgroep zat de wedstrijd op slot en was het voorbereiden op de eindsprint. Tegen het einde van de wedstrijd kon ik mij rond plek 5 van het peloton plaatsen en deze positie ook goed vasthouden. Na de pelotonsprint kwam ik als 8e over de streep en ik ben uiteindelijk als 23e geklasseerd.

Conclusie na de wedstrijd was dan ook: bij twijfel altijd gaan…