Wedstrijdverslag (v): Trachitol Trophy. Koers gemaakt!

Trachitol Trophy Den Haag en Alkmaar, 3 en 5 december

Gezien de huidige maatregelen was de Trachitol Trophy voor de beloften een tweedaagse geworden. Het was mogelijk om twee wedstrijden in de middag te organiseren, gelukkig komt corona pas na 17 uur om de hoek kijken. Onze eerste wedstrijd was vrijdag om 15:45 in Den Haag, we hadden al inlopend voorbesproken en hadden er zin in.

De rest van het peloton blijkbaar ook, want er werd nog nooit zo pittig geopend in een wedstrijd. Rondjes 32 vlogen ons al om de oren, op Den Haag is dit behoorlijk hard. Dit was 50 ronden lang afzien, waarbij Eline in het begin probeerde weg te komen, met als doel de koers minder als een optocht te laten verlopen. Echter was het tempo zo hoog dat hierin geen rek zat en hierdoor er flink de reserves moesten worden aangesproken. Famke was assertief voorin te vinden en deed goed mee met het moordende tempo. Demi en Talita reden goed mee, maar moesten de strijd tijdens de koers staken.

Eline en Famke vonden elkaar ongeveer 7 rondes voor de streep. Eline had geen beste benen, en liet Famke voor zich in een gaatje. Hierdoor kon Famke goed mee met de voorste linie. Bij een massasprint eindigde ze met een sterke 15e plek. Eline eindigde als 28ste.

De tweede race vond plaats in Alkmaar, een heerlijke carpoolsessie later konden we met Stein onze tactiek bespreken. De wedstrijd besloeg 70 ronden met 3 tussensprints, waarbij Famke zou proberen na de tweede tussensprint met een groepje weg te komen, Eline zou proberen af te stoppen in het peloton. Dit verliep echter iets anders. Na de sprint zaten Famke en Eline redelijk voorin, waarbij het tempo werd opgevoerd en Eline in de voorste groep terecht kwam. Hierdoor werden de rollen omgedraaid en ging Eline proberen met een kopgroep rond te komen.

Van 12 dames slonk deze naar 4, waarbij Eline helaas als laatste moest lossen. De overige 3 dames gingen rond en besloten daarmee de wedstrijd. Eline ging na hersteld te zijn in het peloton helaas onderuit, waarbij Famke de ploegeer redde met een nette 16e plek, wat haar tot een 16e plek in het eindklassement bracht!

Foto’s: 21adventures