Wedstrijdverslag (v) #1: Eline weer thuis op Jaap Eden

KPN cup 1 – Jaap Eden, Amsterdam

Zaterdagavond 19 oktober. Het seizoen gaat van start! Onze ploeg arriveerde op verschillende tijdstippen gezien de dames de spits om 18:30 mochten afbijten, de mannen mochten de avond eindigen met een koers om 22:00u. Na een goede wachtsessie om het materiaal te checken werd er door Talita en mij ingelopen en de wedstrijd voorbesproken. Jolien kon helaas niet meedoen vanwege een blessure.

Amsterdam heeft voor mij een nostalgisch tintje, waar ik als pupil op zondagochtend met het kraaien van de baan-haan mijn eerste pr’tjes reed. Nu terug van weggeweest en met een mooi team aan de start!

Na een slechte week met griep was mijn doel vooral het niveau proeven en de wedstrijd uitrijden. De koers was hard, met gemiddelde rondetijden van rond de 36seconden. Er werd actief gereden en er vormden zich verschillende kopgroepen die in het begin weer werden opgeslokt door het peloton.

Talita had bij de start van de wedstrijd gelijk een goede positie te pakken en was veel voorin te vinden. Mijn start was wat chaotischer en ik moest mij vanaf het begin inzetten om plekken op te schuiven. De eerste 20 ronden werd vooral van tempowisselingen gebruik gemaakt om een paar plekken te pakken. Hierna kwamen Talita en ik elkaar tegen en hebben een aantal ronden in elkaars kielzog gereden. Helaas kreeg Talita wat later een tik die niet gecorrigeerd kon worden en viel ze uit de wedstrijd.

15 ronden voor het einde vormde zich een overtuigende kopgroep, helaas was mijn positie op dat moment niet optimaal en was de griep nog niet geheel uit te benen. Het peloton zette in om de kopgroep terug te halen, maar 5 ronden voor de finish had deze zo’n 150 meter te pakken. Het werd dus een symbolische sprint, waar ik in het peloton gefinishte met plek 50, mission accomplished! Maar het smaakt naar meer! Voor de dames-beloften-primeur was deze wedstrijd zeker een leuke start, saai was het nooit en er wordt hard gestreden! Dat belooft veel goeds voor aankomend seizoen!