Wedstrijdverslag Eline: De sprintende zak hooi

KPN Cup 14 januari op de Ireen Wüst IJsbaan in Tilburg

Op zaterdag 14 januari stonden de dames aan de start in Tilburg. Doke was helaas niet fit en bleef thuis. Sommige dames stonden wat koud aan de start gezien het aanmeldingssysteem de boel een half uurtje vertraagde.

Team Arktika had individuele doelen voor vandaag. Myrthe zou goed vooraan meekoersen en kijken of ze op deze manier meekon in een kopgroep, voor Eline dezelfde klus, waarbij de meiden wellicht in de koers elkaar konden helpen. Demi kon zich op de schaatstechnieken en positioneren focussen en moest aankijken hoe het zou gaan met haar blessure.

De wedstrijd begon tam, de rondetijden liepen op en Eline sukkelde in slaap. Myrthe koerste goed voorin mee en Demi kon zich focussen op haar schaatsslag. Na ongeveer 25 ronden ontstond er na wat speldenprikjes een serieuze kopgroep van 9 dames. Na een aantal harde ronden was de jus uit het peloton en werd er niet meer fanatiek samengewerkt om de kopgroep terug te halen. Eline probeerde nog te springen, maar kreeg toen het hele peloton met zich mee. De tweede poging kreeg ze 3 dames mee, helaas was hier ook het tempo te laag, waardoor het peloton weer samenkwam.

Hierna ontstond het plan om, wanneer de kopgroep bij zou zijn, er gelijk een vluchtpoging gedaan kon worden. Echter hadden een paar ploegen (met meiden in de kopgroep) dit goed door, waardoor het tempo hoog werd gehouden na samensmelting. Eline kon haar poging hierdoor in de prullenbak gooien.

De bel klonk voor het peloton op ronde 11. Hiervoor was een chaotisch spel aan de gang. Een paar meiden sprongen weg, Eline reed naar voren en reed een paar ronde op positie 2, gezien een doorstroomdame het tempo voor het peloton hooghield (niemand weet waarom). 2 rondes voor de finish kon Eline hier langssprinten, waarna er een aantal andere dames ook aangingen. Uiteindelijk finishte Eline op plek 13 en Myrthe op plek 32.  Een mooie koers, waar Myrthe lange tijd mooi voorin reed, en leerpunten heeft voor positionering aan het einde.  Eline vond het jammer de kopgroep te missen en wil de volgende keer scherper aan de start verschijnen.