Wedstrijdverslag: De damesfinale

KPN Cup 11 maart op de Elfstedenhal in Leeuwarden

Voor de Marathon Cup finale wedstrijd werd er op zaterdag 11 maart afgereisd naar Leeuwarden, misschien wel de hoofdstad van het marathon schaatsen. Het complete dames team was aanwezig, maar helaas allemaal niet volledig in top vorm. Desalniettemin had iedereen er zin in en werden de wedstrijd plannen en doelen besproken. Myrthe had er zin in, maar tegelijkertijd last van pijnlijke hielen nog van de Weissensee. Het doel voor Myrthe werd zo steady mogelijk mee rijden in de voorste helft van het peloton om zo de rust zo goed mogelijk te kunnen bewaren en hopelijk de hele wedstrijd uit te kunnen rijden. Ook voor Demi, die nog last had van haar scheenblessure, werd het plan om zo zuinig mogelijk te rijden. Eline zat nog met een kleine verkoudheid, maar wilde toch proberen om mee te schuiven in een aantal kopgroepjes. Voor Doke, die nog steeds niet fit was, werd het doel 10 rondjes rijden en dan zien hoe het verder verloopt. En bovenal gold voor iedereen uiteraard zo veel mogelijk genieten van deze laatste cup wedstrijd met ploegleider Stein!

De wedstrijd begon en meteen ging het goed hard. Voor Doke helaas te hard, die heeft na 12 rondes de strijd moeten staken. Myrthe had ondertussen iemand in het peloton gevonden die fijn steady reed en zich daar achter gevestigd. Deze tactiek pakte goed uit! Myrthe schoof mooi naar voren in het peloton en wist zelfs een aantal keer mee te schuiven in een kopgroep. Ze finishte uiteindelijk netjes in het peloton. Demi zat voor geruime tijd ook te genieten in het peloton. Het ging boven verwachting goed met de scheen blessure, waardoor ze tot over de helft van de wedstrijd mee heeft kunnen rijden! Eline kon solo ontsnappen uit het peloton, werd weer teruggepakt en had helaas toch te veel last van een zwabberbeen. Ze heeft de wedstrijd wel uitgereden en finishte net achter het flink uitgedunde peloton.

Dat was het dan! Ondanks wat blessure leed en griepjes die het team hebben geteisterd zijn de doelen behaald, en dat smaakt naar meer! Nu is het tijd om even na te genieten en te ontwennen van het ijs, en dan snel weer op de fiets voor de voorbereidingen van volgend seizoen!